“Heb je wel eens door de ogen van een glazenwasser naar je eigen ramen gekeken?”

Aan de deur wordt niet gekocht. Toch?

Op zaterdagmiddag zit ik boven in mijn kantoor nog een salestraining uit te werken (toeval bestaat niet ; ). Als er wordt aangebeld. Ik loop naar beneden, doe de deur open en een jonge man biedt aan om mijn ramen te wassen. Voor slechts € 12. Ik zeg: ‘Nee, bedankt’ en ik loop weer naar boven. Achter mijn bureau denk ik nog: zo’n sticker van “nee, nee” zou tegen verkoop aan de deur ook wel handig zijn.

En weer gaat de bel…

Een paar maanden later zit ik opnieuw, op een zaterdagmiddag, achter mijn PC te werken. En weer gaat de bel. Ik doe open en er staat wederom een vriendelijke meneer voor mijn deur. Hij begint te grijnzen en zegt: ‘Heb je wel eens door het oog van een glazenwasser naar je eigen ramen gekeken?’ Ik kijk automatisch met hem mee en.. ’t kwartje valt. Ik zeg: ‘Okey, okey, eerlijk is eerlijk, je hebt een punt : ).’ Er verschijnt een nog bredere grijns op zijn gezicht en hij zegt verder niets. Ik zeg: ‘Sinds ik hier woon, heb ik ze geloof ik nog nooit gewassen’. Hij zegt: ‘En heb je je voordeur gezien? Dat is wel je entree hè!’ ‘Ja, ja, ik weet het, ik weet het :-)’.

Ik los het voor je op

Hij zegt: ‘Voor € 12 los ik het voor je op. Ik doe beneden, boven, de kozijnen en speciaal voor jou neem ik de voordeur ook nog mee : ).’ Ik zeg: ‘Deal!’ En ik denk bij mijzelf: ‘voor €20 had ik het ook nog gedaan’.

En nu ligt er dus weer een kaartje in de gang

Mijn ramen zijn weer gewassen! Ik kan er nog altijd blij van worden :-).

Wat is nu dé moraal van dit verkoopverhaal?

KLANTEN WILLEN NIETS KOPEN. ZE WILLEN GEHÓLPEN WORDEN!

Uit dit ene voorbeeld zijn zulke mooie inzichten te halen. Over wat sales nu eigenlijk inhoud. Over wat het leuk en soms ook best een beetje spannend maakt. Hoe creëer jij op de eerste plaats bewustwording/urgentie? Leuk als je een reactie achterlaat!

Nb Wil je merk-waardig hét verschil maken?

Bekijk mijn 10 checkvragen eens! Direct ontvangen? Stuur even een bericht naar: mireille@merkwaardigverschil.nl.

Deel dit gerust met anderen in je netwerk